Graaicultuur in de middeleeuwen: belastingontvangers in de collectie van M Leuven

Een woekeraar, een molenaar, een geldwisselaar en een belastingontvanger: volgens een zestiende-eeuws hekelschrift zijn het ‘de vier evangelisten van de duivel’. Al bij het ontluiken van het kapitalisme hekelde men blijkbaar de graaicultuur, en ook toen al was de fiscus duidelijk niet de populairste figuur.
Navolger van Quinten Massys, Belastingontvangers
Navolger van Quinten Massys, Belastingontvangers, ca. 1540-1555, collectie M Leuven, olieverf op eikenhout, 124,5 x 94 cm - CC0, beeld artinflanders.be, foto Dominique Provost
Dat deze voorstelling ontzettend populair was, staat buiten kijf. Wereldwijd zijn meer dan 60 versies gekend. Het schilderij in M is een bijzonder fraai voorbeeld, dat erg dicht staat bij het origineel van Massys.
Navolger van Quinten Massys, Belastingontvangers
Navolger van Quinten Massys, Belastingontvangers, ca. 1540-1555, collectie M Leuven, olieverf op eikenhout, 124,5 x 94 cm - CC0, beeld artinflanders.be, foto Dominique Provost
Detail uit: Navolger van Quinten Massys, Belastingontvangers
Detail uit: Navolger van Quinten Massys, Belastingontvangers, ca. 1540-1555, collectie M Leuven, olieverf op eikenhout, 124,5 x 94 cm - CC0, beeld artinflanders.be, foto Dominique Provost
Theodor de Bry naar Adriaen Collaert, Het banket van de zintuigen
Theodor de Bry naar Adriaen Collaert, Het banket van de zintuigen, ca. 1580-1600, collectie M Leuven, kopergravure, inkt op papier, 135 x 135 mm - CC0, foto M Leuven
Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.