George Minne geniet reeds tijdens zijn leven internationale erkenning in de kringen van de art nouveau en het symbolisme. De fontein der geknielden is zijn meest beroemde en meest succesvolle beeldengroep. De tengere, naakte jongelingen zijn een zeer eigen creatie van Minne. De fragiele en in zichzelf gekeerde figuren getuigen van de grote emotionele geladenheid die de kunstenaar in zijn beelden weet te leggen. De eenvoud van lijn en het strak geometrische karakter kenmerken Minnes onacademische vormentaal. De herhaling van vijf identieke beelden op het waterbekken versterkt de expressieve kracht van het geheel. De Duitse kunstcriticus Julius Meier-Graefe beoordeelde De fontein der geknielden als ‘een volmaakt ornament’ en ‘de eerste sculptuur van onze nieuwe tijd’. Minne ontwerpt de fontein in 1898 en vervaardigt verscheidene versies in gips, marmer en brons. Deze versie van de Fontein der geknielden is het enige bewaarde gipsmodel. Tot op het einde van zijn leven staat het in het atelier van de kunstenaar.