In 1898 werd een eerste drogenaald van Khnopff zelf voor het jaaralbum gekozen. Van de twaalf prenten die hij tussen 1898 en 1905 maakte, zouden er zeven in de jaarlijkse albums van de vereniging verschijnen.
Un geste d’offrande werd opgenomen in het album dat de Société des Aquafortistes belges in 1901 uitgaf naar aanleiding van haar vijftienjarig bestaan. Khnopff heeft van deze prent twee staten gemaakt. Het Brugse exemplaar is een druk van de tweede en definitieve staat waarin enkele decoratieve elementen zijn herwerkt; hij voegde ook subtiele arceringen toe in de tafel en in de kleding van de vrouw om een groter schaduweffect te bekomen. Onderaan de prent bevindt zich een discreet rechthoekige droogstempel met de tekst: Sté/ACQUAF./ BELGES.
Voor dit werk heeft Khnopff zich gebaseerd op een foto van zijn jongere zus Marguerite, zijn geliefkoosde model. De ets wijkt nauwelijks af van de foto, maar toont de figuur in spiegelbeeld. Deze prent, met haar bijzonder verfijnde lijnvoering, illustreert hoezeer Khnopff gefascineerd is door het vrouwelijk profiel en door het thema van de eenzaamheid en de stilte.
Ontdek ook de website van Musea Brugge en volg het museum via Facebook, Twitter en Instagram. Deze tekst verscheen eerder in een extra nummer van Museumbulletin. Met dank aan de Vrienden van de Musea Brugge.
Bill North, ‘Fernand Khnopff – Een offerend gebaar’, in Les Vingt en de avant-garde in België. Prenten, tekeningen en boeken ca. 1890, tent. cat. Gent (Museum voor Schone Kunsten) 1992, nr. 59; Anne Adriaens-Pannier, ‘Fernand Khnopff als graveur’, in Fernand Khnopff 1858–1921, tent. cat. Brussel (Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België) 2003, p. 266; Alain D’Hooghe, ‘Schilders en fotografen, schilders-fotografen: Delacroix als wegbereider’, in Rond het symbolisme. Fotografie en schilderkunst in de 19e eeuw, tent. cat. Brussel (Paleis voor Schone Kunsten) 2004, p. 84; Zes eeuwen in het geheugen geprent in de verzameling van de Chalcografie van de Koninklijke Bibliotheek van België, tent. cat. Brussel (Koninklijke Bibliotheek van België) 2005, p. 56-57