Een perspectiefschilderij van Sebastiaan Vrancx dat Rubens graag gezien zou hebben

De Antwerpse schilder Sebastiaan Vrancx (1573-1647) is vooral bekend voor zijn strijdtaferelen. Het is niet verwonderlijk dat er zo’n schilderij in Peter Paul Rubens’ bezit was toen hij stierf in 1640: Den Veldslag van den Koning Sebastianus van Portugael door Sebastianus Vrancx op pineel. Daarnaast bezat Rubens een schilderij van Vrancx gebaseerd op het werk van Pieter Bruegel I: Een klyn stuk door Sebastianus Vrancx waer de Blinde elkander leyden op pineel. Het eerste schilderij bestaat niet meer, maar van het tweede zijn er verschillende versies bekend. In de collectie van het Rubenshuis bevindt zich vandaag een ander werk van Vrancx: Italiaanse tuin met galerij en figuren. Hoewel het schilderij zich nooit in Rubens’ verzameling bevond, is er een duidelijk verband met zijn eigen kunstpraktijk en inspiratiebronnen. We kunnen dus veronderstellen dat Rubens tevreden zou zijn dat het in zijn huis hangt.
Sebastiaan Vrancx, Italiaanse tuin met galerij en figuren
Sebastiaan Vrancx, Italiaanse tuin met galerij en figuren, ca. 1600-1647, Collectie Stad Antwerpen, Rubenshuis, inv. nr. RH.S.078, foto: Michel Wuyts & Louis De Peuter - publiek domein
Hendrik Hondius (I) (graveur-uitgever) en Hans Vredeman de Vries (ontwerper), Lineaire weergave van een zijgevel met zuilen van de Composiete orde (uit: Architectura)
Hendrik Hondius (I) (graveur-uitgever) en Hans Vredeman de Vries (ontwerper), Lineaire weergave van een zijgevel met zuilen van de Composiete orde (uit: Architectura), 1606-1607, Collectie Stad Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, PK.OPB.0167.021 - publiek domein
Jan Breughel (II), De aartshertogen Albrecht en Isabella in de tuin van hun kasteel op de Coudenberg te Brussel
Jan Breughel (II), De aartshertogen Albrecht en Isabella in de tuin van hun kasteel op de Coudenberg te Brussel, 1620-1629, Collectie Stad Antwerpen, Rubenshuis, foto: Michel Wuyts & Louis De Peuter, RH.S.130 - publiek domein
Salomon de Caus (ontwerper), Problem XXIIII: A Machine for a Moveable Galatea in a Grotto
Salomon de Caus (ontwerper), Problem XXIIII: A Machine for a Moveable Galatea in a Grotto (plaat 32 uit: Les Raisons des Forces Mouvantes), 1615, Collectie The Metropolitan Museum of Art, New York (The Elisha Whittelsey Collection, The Elisha Whittelsey Fund, 1949), inv. nr. 49.122(3.32) - publiek domein
Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.