De van oorsprong Lombardische kunstenaar Ambrosius Benson werkt
van 1518 tot zijn dood in 1550 in Brugge. Uit documenten blijkt dat hij een
succesvol kunstenaar is met een groot clientèle in Brugge en in Spanje. Ondanks
de kennis uit de documenten zit het onderzoek naar het oeuvre van Benson vol
valkuilen. Doordat hij weinig werken signeerde en er veelvuldig leerlingen mee
werkten aan de schilderijen, is het moeilijk een beeld te krijgen van Bensons
stijl. Bijgevolg is het ook moeilijk vast te stellen welke werken aan Benson en
zijn atelier moeten worden toegeschreven. De heilige Familie met Johannes de
Doper is zeer belangrijk voor deze toeschrijvingsproblematiek omdat het zowel
gesigneerd als gedateerd is. Het schilderij is daarom samen met het enige
andere gesigneerde stuk, het Triptiek met de heilige Antonius van Padua uit de
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel, zeer belangrijk
voor de bestudering van de stijl van de kunstenaar.
Als kernstuk voor de studie naar het oeuvre van Benson is dit schilderij niet
in belang te onderschatten. Daarnaast heeft de aanwinst van deze zesde Benson
voor het Groeningemuseum ertoe geleid dat Brugge nu de grootste collectie
schilderijen van de kunstenaar wereldwijd in zijn bezit heeft.