Anthony van Dyck is een van de grootste portretkunstenaars en een van de toonaangevende schilders van religieuze onderwerpen in de zeventiende eeuw. Hij genoot reeds tijdens zijn leven internationale faam dankzij opdrachten in de Nederlanden, Engeland en Italië. De Bewening van Christus is een markant voorbeeld van Van Dycks religieuze schilderkunst. Maria’s welsprekende gebaar van wanhoop volgt de traditie, maar door de sentimentele bewogenheid en mimiek verhoogt Van Dyck de emotionele geladenheid. Hiermee creëert hij een gevoelsretoriek die beantwoordt aan het eigentijdse religieuze beleven. Door het sterke horizontale formaat komt de kunstenaar tot een ondiepe en reliëfachtige compositie. De figuren worden dichter bij de grond gebracht en het lichaam van Christus naar voor gekanteld, wat het dramatisch effect verhoogt. In de eenvoud van de compositie, het prachtige coloriet en de emotionele ontroering vormt de Bewening van Christus een exemplarisch voorbeeld van Van Dycks zeer persoonlijke bijdrage tot de religieuze schilderkunst van de Contrareformatie.