Toen de stad Rome gesticht werd, was er een groot gebrek aan vrouwen. Koning Romulus besloot daarom de dochters van de naburige Sabijnen te ontvoeren. Deze clair-obscurhoutsnede is gemaakt naar het beroemde, maniëristische beeld De roof van een Sabijnse maagd van Giambologna, dat vandaag nog steeds in de Loggia dei Lanzi in Firenze staat. De beeldhouwer – geboren in Frans-Vlaanderen als Jean de Boulogne – was vrijwel zijn hele carrière werkzaam aan het hof van de' Medici in Firenze. Hij was de meest invloedrijke beeldhouwer in het Europa van zijn tijd.
Andrea Andreani (Mantua 1558/9 - Rome 1629) maakte drie clair-obscurhoutsneden naar dit standbeeld, steeds vanuit een ander gezichtspunt. Hij lijkt hiermee de indrukwekkende driedimensionaliteit van het beeld te willen onderstrepen. Een van deze prenten bevindt zich in de collectie Van Hoorebeke, die sinds 2015 deel uitmaakt van de collectie van Musea Brugge. Zij is opgedragen aan Bernardo Vecchietti, die als beschermheer van Giambologna optrad.
Ontdek ook de website van Musea Brugge en volg het museum via Facebook, Twitter en Instagram.
Deze tekst verscheen eerder in een extra nummer van Museumbulletin. Met dank aan de Vrienden van de Musea Brugge.
Selectieve bibliografie
Charles Avery, Giambologna: the Complete Sculpture, Oxford 1987, Andreanus Incisit: Andrea Andreani’s chiaroscuro houtsneden naar Giambologna’, in Bulletin van het Rijksmuseum, 55, nr. 1 (2007), pp. 14-39