Strandgezicht met baadsters

Public Domain - http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/

Kunstenaar / maker

Jean Brusselmans

Datering

ca. 1935

Periode

20ste eeuw
Jean Brusselmans heeft verschillende varianten geschilderd van naakte vrouwen met lange, zwarte haren, die het haar kammen of opsteken. Voor Brusselmans was dit thema een uitdaging om een compositie op te bouwen. Hij stelde de lichamenn voor in verschillende houdingen, landschappen en situaties. Voor het thema van de baadsters haalde hij zijn inspiratie bij de Franse traditie van Cézanne en…
Lees meer
Jean Brusselmans heeft verschillende varianten geschilderd van naakte vrouwen met lange, zwarte haren, die het haar kammen of opsteken. Voor Brusselmans was dit thema een uitdaging om een compositie op te bouwen. Hij stelde de lichamenn voor in verschillende houdingen, landschappen en situaties. Voor het thema van de baadsters haalde hij zijn inspiratie bij de Franse traditie van Cézanne en Matisse. Om de vormen en contouren van zijn figuren meer te benadrukken, gebruikte Brusselmans vaak effen kleurvlakken als achtergrond. Soms is het kleurvlak een deel van het verhaal. In Strandgezicht met baadsters staat het kleurvlak los in het landschap. Misschien is het een windscherm of de wand van een strandhuisje. De compositie van het schilderij is vaak planmatig opgevat als het decor van een theater. Brusselmans was vertrouwd met het theatermilieu. Als bijverdienste schilderde hij decors voor opera en toneel. In de jaren 1930 kreeg hij enkele belangrijke opdrachten. Hij ontwierp de decors voor Erwartung van Arnold Schönberg in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten en de decors en kostuums voor Lucifer van Joost van den Vondel opgevoerd voor de Hoogdagen van de Vlaamse Letteren in Brussel. Dit monumentale werk heeft Mu.ZEE in 2008 aangekocht. Het onafgewerkte doek werd ontdekt in het atelier van de kunstenaar te Dilbeek. Vijf naakte vrouwen bevinden zich in de duinen. Ze maken hun haren op. De vrouw van de kunstenaar stond model voor de naakten in verschillende poses. De figuren zijn niet afgewerkt. Lichaamsfragmenten ontbreken en de onderliggende schetsen zijn hier en daar nog zichtbaar. De rode haren van de geknielde vrouw in het midden zijn een opvallend kleuraccent. De centrale rechtopstaande figuur staat tegen een bruin effen vlak, zodat haar vormen en contouren beter tot uiting komen. Ook de figuur aan de rechterkant is geprojecteerd voor een zwart rechthoekig vlak. In de verte zien we de zee. In het zand liggen wat schelpen. Niet het soort dat men aantreft aan de Noordzee. Het zijn Sint-Jacobschelpen en een exotische hoorn. De compositie is planmatig opgevat als het decor van een theater. Op de voorgrond bevinden zich vijf naakte vrouwen. De duinen en enkele rechthoekige kleurvlakken schermen het voorplan af. Daarachter bevindt zich in de verte de zee en de bewolkte lucht. De vrouwen zijn niet natuurlijk opgenomen in het landschap. Het lijkt of ze er vóór staan. De compositie combineert verschillende onderwerpen die al eerder werden aangehaald in het oeuvre van Brusselmans. Zowel de zee als het strand komen uitgebreid voor in zijn olieverfschilderijen en zijn tekeningen. Ook enkele voorwerpen uit zijn stillevens, zoals de vaas en de schelpen, doen hun intrede.
Lees minder

Meer over dit werk

Kenmerken
Kunstenaar / maker Jean Brusselmans VIAF RKD Wikidata
Type schilderij
Categorie schilderijen
Materiaal
olieverf, krijt en potlood op doek
Afmetingen 201 x 250 cm (hxb)
Locatie In depot
Objectnummer SM002528
Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.