De dood achtervolgt de mensenkudde

Public Domain - http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/

Kunstenaar / maker

James Ensor (tekenaar)

Datering

1896

Periode

19de eeuw
Een van Ensors bekendste etsen: een eigen verwerking van het middeleeuwse thema van de dodendans of de triomf van de dood: de Dood die de levenden komt wegmaaien. Ensor heeft het onderwerp echter verrijkt met een aantal van zijn typische themata: de grote mensenmassa, de eindeloze optocht, de betoging waarin vertegenwoordigers uit alle lagen van de bevolking opduiken, van koning…
Lees meer
Een van Ensors bekendste etsen: een eigen verwerking van het middeleeuwse thema van de dodendans of de triomf van de dood: de Dood die de levenden komt wegmaaien. Ensor heeft het onderwerp echter verrijkt met een aantal van zijn typische themata: de grote mensenmassa, de eindeloze optocht, de betoging waarin vertegenwoordigers uit alle lagen van de bevolking opduiken, van koning tot bedelaar. Dergelijke mensenzeeën treffen we ook aan in De intocht van Christus in Brussel (SM001915), De kathedraal (SM001358) en Muziek in de Vlaanderenstraat (SM00001425). In die werken gaat het nog om een burgerlijk, geordend straatgebeuren, maar in De dood achtervolgt de mensenkudde heerst angst en chaos, behalve bij degenen die zich ongestoord aan hun lusten blijven overgeven. De ets herhaalt een tekening uit 1887 (Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten).
Lees minder

Meer over dit werk

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.