Les Masques et la Mort

Public Domain - http://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/

Kunstenaar / maker

James Ensor

Datering

1898
In 1898 krijgt James Ensor voor het eerst de kans om zich internationaal te profileren met een solotentoonstelling in een galerie in Parijs. Aan de galerie is het tijdschrift La Plume verbonden en voorafgaand aan de tentoonstelling publiceert het een reeks van zes nummers, integraal aan Ensor gewijd. Die nummers worden later in een aparte uitgave van La Plume gebundeld…
Lees meer
In 1898 krijgt James Ensor voor het eerst de kans om zich internationaal te profileren met een solotentoonstelling in een galerie in Parijs. Aan de galerie is het tijdschrift La Plume verbonden en voorafgaand aan de tentoonstelling publiceert het een reeks van zes nummers, integraal aan Ensor gewijd. Die nummers worden later in een aparte uitgave van La Plume gebundeld en op de cover van dat nummer prijkt een reproductie van Les Masques et la Mort. We zien een bonte groep gemaskerden die de Dood omsingelen. In de ene hand houdt Hij een viool vast, in de andere een uitgedoofde kaars. Ensor maakt in 1897 een olieverfschilderij van dit motief, dat hij vervolgens in 1898 met gouache, krijt en aquarel op papier zet. De Dood verleidt de gemaskerden die verblind tegen het grijnzende skelet aan schurken. Ze beseffen niet dat dit hun dood wordt. In de lucht cirkelen twee skeletten, gewapend met sikkels, als aasgieren wachtend op hun prooi. In 1995 brengt de Nationale Bank van België een biljet van 100 Belgische Frank uit waarop dit motief wordt overgenomen.
Lees minder

Meer over dit werk

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.