Als Ensor een jong vrouwelijk model nodig had voor een figuur in een van zijn interieurs, kon hij steeds een beroep doen op zijn zus, Marie Caroline Emma of 'Mitche'. Zij was een bekoorlijke, levenslustige vrouw, een jaar jonger dan Ensor. We herkennen haar als 'De oestereetster', 'De dame met de parasol', de wachtende herbergbezoekster in 'L'attente', de pianiste in…
Lees meer
Als Ensor een jong vrouwelijk model nodig had voor een figuur in een van zijn interieurs, kon hij steeds een beroep doen op zijn zus, Marie Caroline Emma of 'Mitche'. Zij was een bekoorlijke, levenslustige vrouw, een jaar jonger dan Ensor. We herkennen haar als 'De oestereetster', 'De dame met de parasol', de wachtende herbergbezoekster in 'L'attente', de pianiste in 'Russische muziek', en de vertwijfelde vrouw in 'Wanhopige dame'. Ook in zijn tekenwerk ontmoeten we haar vaak. Hij benadert haar -anders dan zijn moeder en tantes- telkens met enige vertedering, zoals bijvoorbeeld in 'Ensors slapende zuster en figuren' dat uit dezelfde tijd dateert. 'De briefschrijfster' is een staalkaart van de ensoriaanse tekentechniek vol vloeiende arabesken, curven en arceringen.
Lees minder