Nadat hij zijn loopbaan in Antwerpen begonnen was bij Peeter van Avont, kwam Frans Wouters als leerling in het atelier van Peter Paul Rubens terecht. De monumentale barokke stijl van de meester vertaalde hij naar kleine zowel mythologische als christelijk geïnspireerde kabinetstukken voor een aristocratisch publiek. Later werd hij hofschilder van de Habsburgse keizer Ferdinand II in Wenen. In 163…
Lees meer
Nadat hij zijn loopbaan in Antwerpen begonnen was bij Peeter van Avont, kwam Frans Wouters als leerling in het atelier van Peter Paul Rubens terecht. De monumentale barokke stijl van de meester vertaalde hij naar kleine zowel mythologische als christelijk geïnspireerde kabinetstukken voor een aristocratisch publiek. Later werd hij hofschilder van de Habsburgse keizer Ferdinand II in Wenen. In 1638 trad hij in dienst bij de prins van Wales, de latere koning Charles I, waar Anthony van Dyck hofschilder was. Voor 1641 kwam hij terug naar Antwerpen, waar hij ook betrokken was bij de kunsthandel. In een apocriefe Bijbeltekst wordt verhaald hoe de kleine Johannes de Doper het Jezuskind op de vlucht naar Egypte komt bezoeken. Hij draagt een kruis en wordt vergezeld van engeltjes die Jezus een lam aanbieden. Ondanks het zorgeloos karakter van dit idyllische landschap, zinspelen het kruis en het lam reeds op zijn belangrijke taak als Verlosser. Het schilderij is geïnspireerd op De Rust tijdens de vlucht naar Egypte of De Maagd met de patrijzen (1632) van Van Dyck uit de Hermitage in Leningrad. Opvallend is de bijzondere zorg waarmee het landschap geschilderd werd. Naast Van Dyck en Rubens is hier ook de invloed zichtbaar van Titiaan, die de Vlaamse meesters niet alleen imiteerden maar ook verzamelden.
Lees minder