Dit familieportret is heel interessant omdat het de mode in Napoleons tijd illustreert. De moeder draagt een fluwelen kleed met de karakteristieke hoge taille en pofmouwen. Haar donkerblauwe japon met een kort corsage is bezet met versieringen die geïnspireerd zijn op militaire uniformen. Kinsoen heeft deze brandebourgs van gouddraad en het bijpassend geknoopt aanrijgkoordje met twee kwasten heel nauwkeurig geschilderd…
Lees meer
Dit familieportret is heel interessant omdat het de mode in Napoleons tijd illustreert. De moeder draagt een fluwelen kleed met de karakteristieke hoge taille en pofmouwen. Haar donkerblauwe japon met een kort corsage is bezet met versieringen die geïnspireerd zijn op militaire uniformen. Kinsoen heeft deze brandebourgs van gouddraad en het bijpassend geknoopt aanrijgkoordje met twee kwasten heel nauwkeurig geschilderd. De dochter is geportretteerd in een modieuze witte zijden jurk die met een pelsen strook is afgewerkt. Haar opgestoken kapsel lijkt sterk op dit van de moeder: met een scheiding in het midden, een wrong achter op het hoofd en sierlijke pijpenkrullen langs de slapen. Haar broer is ten voeten uit afgebeeld in een donkerkleurig kostuum met daaronder een wit hemd met een opstaande kraag. Zijn haar is in een scheiding gekamd met een lok over zijn voorhoofd.
De luxueuze rode kasjmieren sjaal op de fluwelen gestoffeerde canapé vervolledigt het empireportret. Een gelijkaardige elegante groene zitbank met een gouden versierde rand en bijpassend kussen heeft Kinsoen in 1810 nogmaals weergegeven in het 'Portret van een dame met pelsen hoed' dat in het Bowes Museum in Barnard Castle bewaard wordt. Ook het witte zijden kleed van deze dame lijkt sterk op de japon van het meisje in het familieportret.
De voorgestelde familie kon nog niet geïdentificeerd worden. Het schilderij is onderaan gesigneerd met de verfranste naam van de kunstenaar, KINSON. Het werk is niet gedateerd, maar kan waarschijnlijk vereenzelvigd worden met één van de portretten die op het Parijse Salon van 1804 (l’an XII de la République française) tentoongesteld was. In de catalogus die toen werd uitgegeven, staat de volgende omschrijving die immers volledig overeenkomt met dit schilderij: ‘Le portrait d’une dame assise avec ses deux enfans [sic]’.
Lees minder