Het getekende werk van René Magritte kent niet de bekendheid van zijn geschilderde oeuvre. Nochtans heeft hij zijn leven lang intensief getekend. In dit schetsboekblad is het bovenste deel een studie voor het schilderij Perspective: Le balcon de Manet uit 1950 waarvan het museum de tweede versie bezit. Uit de vergelijking van de tekening en het schilderij blijkt dat Magritte…
Lees meer
Het getekende werk van René Magritte kent niet de bekendheid van zijn geschilderde oeuvre. Nochtans heeft hij zijn leven lang intensief getekend. In dit schetsboekblad is het bovenste deel een studie voor het schilderij Perspective: Le balcon de Manet uit 1950 waarvan het museum de tweede versie bezit. Uit de vergelijking van de tekening en het schilderij blijkt dat Magritte eerst slechts twee doodskisten voorzag, waarbij de ene kist op de schoot van de ander zit. In het schilderij volgde hij de oorspronkelijke compositie van Manet meer nauwgezet met een zittende ‘figuur’ en verschillende staande ‘figuren’ erachter. Centraal op het blad – en ondersteboven – is de buste van een gemaskerde man te zien met naast hem het opschrift ‘Paris’. Deze voorstelling werkte Magritte uit in de gouache Flûte uit 1948 (privéverzameling). Onderaan tekende hij verschillende doodskisten in een verkort perspectief, misschien een studie naar Madame Récamier van Jacques-Louis David (privéverzameling), een ander werk uit de reeks ‘Perspectives’. Op de achterzijde van het schetsblad staan veertien studies.
Lees minder