Stilleven met wereldbol

Public Domain

Kunstenaar / maker

Gustave van de Woestyne (tekenaar)

Periode

20ste eeuw
Tijdens de jaren 1920 verwerkte Gustave Van de Woestyne de invloeden van het kubisme en het expressionisme tot een persoonlijk compromis. De schriftuur van de kunstenaar wordt bepaald door een uitgesproken zin voor synthese waarbij vormen sterk vereenvoudigen en de deformatie niet geschuwd wordt. Hierdoor is zijn werk uit de naoorlogse periode verwant met het neorealisme Duitsland. Zijn werk behoudt…
Lees meer
Tijdens de jaren 1920 verwerkte Gustave Van de Woestyne de invloeden van het kubisme en het expressionisme tot een persoonlijk compromis. De schriftuur van de kunstenaar wordt bepaald door een uitgesproken zin voor synthese waarbij vormen sterk vereenvoudigen en de deformatie niet geschuwd wordt. Hierdoor is zijn werk uit de naoorlogse periode verwant met het neorealisme Duitsland. Zijn werk behoudt echter een meditatief karakter, vol symboliek en verwondering, en verraadt rond 1930 zelfs surrealistische intenties. In de hier getoonde schilderijen bracht van de Woestyne elementen uit het alledaagse burgerlijke bestaan samen. Als techniek gebruikt hij de gouache, die in het modernisme van de jaren 1920 bijzonder geliefd was. Zoals ‘Stilleven met asplant’ (inv. 2004-H) ontstond ‘Stilleven met wereldbol’ in de vroege jaren 1920. Beide zijn te situeren in de context van de Sélection-beweging en de werking van de galerij Le Centaure in Brussel, in de verzameling van het museum reeds vertegenwoordigd door gouaches van Frits Van den Berghe en Ossip Zadkine. De gouaches van Van de Woestyne behoorden vroeger tot de verzameling De Sutter, een belangrijk mecenas van de kunstenaar.
Lees minder

Meer over dit werk

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.