Het typisch vlakke landschap met molen herinnert aan Ensors reis naar Zeeland met Eugène Demolder. Ensor laat zijn vriend hier ‘naar zijn pijpen dansen’. In zijn jaszak steekt het tijdschrift Libre Critique waarin Demolder Ensor looft als schilder en musicus. Ensor verwijst ook naar Demolders boek Contes d’Yperdamme (een samentrekking van de steden Ieper en Damme) uit 1891. In zijn…
Lees meer
Het typisch vlakke landschap met molen herinnert aan Ensors reis naar Zeeland met Eugène Demolder. Ensor laat zijn vriend hier ‘naar zijn pijpen dansen’. In zijn jaszak steekt het tijdschrift Libre Critique waarin Demolder Ensor looft als schilder en musicus. Ensor verwijst ook naar Demolders boek Contes d’Yperdamme (een samentrekking van de steden Ieper en Damme) uit 1891. In zijn geschriften beschrijft Demolder Ensor (Fridolin) als een vreemde heilige die fluit speelt en maskers schildert. Ensor vergelijkt Demolder met Don Quichots kompaan Sancho Panza, in het Ensoriaans Gragapança.
Lees minder