De bespotting van Christus

Public Domain

Kunstenaar / maker

James Ensor (etser)

Datering

1886

Periode

19de eeuw
De bespotting van Christus of Christus als Ecce Homo wordt beschouwd als de eerste ets van Ensor. Sinds de middeleeuwen keert de thematiek regelmatig terug in de kunst. Ensor inspireerde zich trouwens herhaaldelijk op oude kunst. Hier verwijzen de compositie, de oriëntalistische figuren en de lichtwerking naar Rembrandt. Ook het clair-obscur van Gustave Doré werkte inspirerend. Typologisch stond het werk…
Lees meer
De bespotting van Christus of Christus als Ecce Homo wordt beschouwd als de eerste ets van Ensor. Sinds de middeleeuwen keert de thematiek regelmatig terug in de kunst. Ensor inspireerde zich trouwens herhaaldelijk op oude kunst. Hier verwijzen de compositie, de oriëntalistische figuren en de lichtwerking naar Rembrandt. Ook het clair-obscur van Gustave Doré werkte inspirerend. Typologisch stond het werk van Jacques Callot eveneens model, bijvoorbeeld in de man op krukken en de militair. Anderzijds verwijst de gebeeldhouwde leeuw recht tegenover Pontius Pilatus (gezeten op het podium) naar de ets "Chimaera", ontstaan in 1888 (inv. 1998-B-25). De ets is gebaseerd op twee tekeningen van Ensor uit 1885 met hetzelfde thema (Düsseldorf, Kunstmuseum, inv. K. 1983-74; MSK Gent, inv. 1988-C, uit de reeks "De aureolen van Christus").
Lees minder

Meer over dit werk

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.