Edgard Tytgat portretteerde verscheidene kinderen. Hun namen zijn echter niet bekend. Ook van dit meisje in De laatste pop weten we niet wie model stond. Er hangt een zweem van melancholie over haar, de laatste pop betekent immers afscheid nemen van de kindertijd. De ongekunstelde eenvoud en zuiverheid van kinderen bekoorde de kunstenaar. Die eenvoud en een zekere onbeholpenheid vinden…
Lees meer
Edgard Tytgat portretteerde verscheidene kinderen. Hun namen zijn echter niet bekend. Ook van dit meisje in De laatste pop weten we niet wie model stond. Er hangt een zweem van melancholie over haar, de laatste pop betekent immers afscheid nemen van de kindertijd. De ongekunstelde eenvoud en zuiverheid van kinderen bekoorde de kunstenaar. Die eenvoud en een zekere onbeholpenheid vinden we ook terug in zijn manier van tekenen en schilderen, die aanleunt bij die van volksprenten en kindertekeningen. Hoewel Tytgat omstreeks 1924 opgenomen werd in de kring van de Vlaamse expressionisten rondom het tijdschrift Sélection, behield hij deze voor hem kenmerkende wat naïeve teken- en schilderwijze.
Lees minder