George Morland is het meest geliefd om zijn rustieke genretaferelen. Voorstellingen van gewone mensen en dingen zijn al sinds de 17de eeuw vrij populair onder invloed van de eigentijdse Hollandse en Vlaamse schilders die als eersten het alledaagse leven tot een artistiek thema maken. Deze traditie van genrestukken is in Engeland goed gekend doordat heel wat Vlaamse en Hollandse schilders…
Lees meer
George Morland is het meest geliefd om zijn rustieke genretaferelen. Voorstellingen van gewone mensen en dingen zijn al sinds de 17de eeuw vrij populair onder invloed van de eigentijdse Hollandse en Vlaamse schilders die als eersten het alledaagse leven tot een artistiek thema maken. Deze traditie van genrestukken is in Engeland goed gekend doordat heel wat Vlaamse en Hollandse schilders in de 17de eeuw in Engeland werken. Deze schilderijen inspireren 18de- en 19de-eeuwse Britse schilders in de keuze van hun onderwerpen. Morland komt al op vrije jonge leeftijd rechtstreeks in contact met schilderijen, vooral landschappen, van deze oude Hollandse en Vlaamse meesters. Van zijn veertien tot eenentwintig jaar helpt Morland immers mee in zijn vaders praktijk waar dergelijke schilderijen worden gerestaureerd en verkocht. Zijn liefde voor het landelijke dagelijkse leven wordt gestimuleerd door zijn vele verblijven op het platteland. In De zwijnenhoeder zien we een dagelijkse activiteit uit het landelijke leven van toen. Het tafereel is in al zijn eenvoud weergegeven. De compositie is simpel en duidelijk, zoals in Morlands overige werken, en de kleuren zijn warm. Het schilderij lijkt op korte tijd te zijn gemaakt en is niet zeer uitgewerkt.
Lees minder