Korenveld in de vallei van Saint-Jean-du-Doigt (Bretagne)

Public Domain

Kunstenaar / maker

Maxime Camille Louis Maufra (schilder)

Periodes

19de eeuw, 20ste eeuw
Maxime Maufra (1861-1918), vriend en fervent verdediger van Paul Gauguin, schildert bij voorkeur kustlandschappen en marines. Hij krijgt een opleiding volgens de traditie van de Franse landschapschilderkunst en bekeert zich vervolgens tot het impressionisme. Onder invloed van Gauguin en de schilders van Pont-Aven gaat Maufra in de jaren 1890 een meer synthetische en gestileerde kunst beoefenen. In zijn latere landschappen…
Lees meer
Maxime Maufra (1861-1918), vriend en fervent verdediger van Paul Gauguin, schildert bij voorkeur kustlandschappen en marines. Hij krijgt een opleiding volgens de traditie van de Franse landschapschilderkunst en bekeert zich vervolgens tot het impressionisme. Onder invloed van Gauguin en de schilders van Pont-Aven gaat Maufra in de jaren 1890 een meer synthetische en gestileerde kunst beoefenen. In zijn latere landschappen hanteert hij opnieuw een schetsmatige en dynamische toets, soms verwant aan die van Van Gogh. Op de Salons van La Libre Esthétique in Brussel is verscheidene jaren na elkaar werk van Maufra te zien. Zijn naam is tevens verbonden aan Le Bateau-Lavoir in Montmartre te Parijs. Hij verblijft er amper twee jaar, van 1892 tot 1894, maar hij is wel de eerste schilder die zich vestigt in het pand dat later, mede door Picasso, zo beroemd zal worden.
Lees minder

Meer over dit werk

Schrijf je in voor de kunst- en erfgoednieuwsbrief van vlaamsekunstcollectie.be en artinflanders.be

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.