Academische studie naar sculptuur van Apollo Medici, getekend door Pierre Raoux. Raoux was toen leerling aan de Academie Bruggen in de klas naar plaaster (figuur). Met deze studie werd hij tweede op een wedstrijd. De tekening bevat twee verschillende dateringen, al gaat het wellicht om de wedstrijd in 1865 waarbij Charles Creyft eerste werd (0022.GRO0679.II). Aangezien Raoux in maart 186…
Lees meer
Academische studie naar sculptuur van Apollo Medici, getekend door Pierre Raoux. Raoux was toen leerling aan de Academie Bruggen in de klas naar plaaster (figuur). Met deze studie werd hij tweede op een wedstrijd. De tekening bevat twee verschillende dateringen, al gaat het wellicht om de wedstrijd in 1865 waarbij Charles Creyft eerste werd (0022.GRO0679.II). Aangezien Raoux in maart 1866 (schooljaar 1865-66) al vierde werd op een wedstrijd in de klas naar levend model, kan de datering 1867 niet correct zijn. Het onderwerp van de studie is het beeldhouwwerk Apollo Medici of Apollino. De jonge god is naakt afgebeeld in contrapost en laat zijn rechterhand rusten op zijn hoofd. Zijn linkerarm leunt op de boomstronk naast hem. Aan de stronk hangt zijn pijlenkoker, gevuld met pijlen. In zijn linkerhand houdt hij een stokje vast. Het gebruikte medium is zwart krijt of houtskool. De aantekeningen duiden op Raouxs wedstrijddeelname. Linksboven staat zijn toegewezen tekenletter 'A'. Daarbij is de academiestempel met handtekening van secretaris Vanden Abeele te zien. Dat Raoux tweede werd, noteerde men linksonder en op verso.
Lees minder