Academische studie naar sculptuur, getekend door Antoon Steens in 1804. Steens was toen leerling in de klas naar plaaster aan de Academie Brugge. Hij maakte twee tekeningen voor de prijswedstrijd in zijn klas (zie ook 0016.GRO0123.II) en behaalde zo de tweede prijs. Benedictus de Brauwer werd eerste, al bleven zijn werken niet bewaard (SAB, Academie, nr. 19). Een standbeeld van…
Lees meer
Academische studie naar sculptuur, getekend door Antoon Steens in 1804. Steens was toen leerling in de klas naar plaaster aan de Academie Brugge. Hij maakte twee tekeningen voor de prijswedstrijd in zijn klas (zie ook 0016.GRO0123.II) en behaalde zo de tweede prijs. Benedictus de Brauwer werd eerste, al bleven zijn werken niet bewaard (SAB, Academie, nr. 19). Een standbeeld van een jonge, knappe man met krullend haar is voluit en frontaal afgebeeld. De jongeman staat in contrapost, steunend op het rechterbeen. Hij houdt zijn linkerarm geplooid, zijn wijsvinger en duim uitgestoken. In zijn rechterhand houdt hij een klein, onbekend object vast dat op een stokje lijkt. Steens tekende wellicht naar een plaasteren kopie van de ‘Capitolijnse Antinoüs’. Antinoüs was de jonge minnaar van Romeinse keizer Hadrianus. Ondanks de titel van het beeld bestaat twijfel of de sculptuur wel Antinoüs weergeeft. Hoewel de jeugdigheid en krullenbos typerend zijn, zou het beeld te geïdealiseerd zijn om hem af te beelden. Daarom bestaat ook een vermoeden dat het om de Griekse god Hermes zou gaan. Steens tekende deze studie in zwart krijt of houtskool, gehoogd met wit krijt. De bladranden zijn rondom afgesneden. De aantekeningen wijzen op Steens' wedstrijddeelname. Rechtsboven is zijn toegewezen tekenletter 'L' verlijmd. Linksboven is de academiestempel met handtekening van directeur van der Donckt te zien. Dat Steens tweede werd in de wedstrijd, werd linksboven genoteerd. Nadien werden zijn naam, het jaartal en zijn behaalde wedstrijdplaats (cf. secondus) onderaan toegevoegd.
Lees minder