Na zijn basisopleiding aan de Brugse academie trok van Augustin van den Berghe naar Parijs. Net zoals zoveel andere oud-leerlingen belandde hij er in het atelier van Suvée. In 1782 behaalde hij in Parijs ook de eerste prijs in de tekenkunst, wellicht met deze studie naar levend model. De notitie 'figure des Medailles' op de achterkant van het tekenpapier lijkt…
Lees meer
Na zijn basisopleiding aan de Brugse academie trok van Augustin van den Berghe naar Parijs. Net zoals zoveel andere oud-leerlingen belandde hij er in het atelier van Suvée. In 1782 behaalde hij in Parijs ook de eerste prijs in de tekenkunst, wellicht met deze studie naar levend model. De notitie 'figure des Medailles' op de achterkant van het tekenpapier lijkt alvast in die richting te wijzen. Het model staat in een dynamische pose en houdt een lange stok in zijn linkerhand vast. Met zijn linkervoet staat hij stapt hij vooruit op een blok. Hij strekt zijn rechterarm voor zich uit. Van den Berghe maakte deze studie in zwart krijt of houtskool, gehoogd met wit krijt. Aan het papier werd onderaan een strook verlijmd. Om ook de rechterhand te kunnen tekenen werd een extra strookje papier aan het blad verlijmd. De tekening illustreert van den Berghes rigoureuze studie van het menselijk lichaam en de werking van de spieren. Daarmee toont hij de vorderingen die hij maakte tijdens zijn Parijse studietijd.
Lees minder