Dit ovale borstbeeld van een man in driekwart weergegeven terwijl hij de toeschouwer frontaal aankijkt, is een vrij vroeg werk van Jean-Bernard Duvivier. Te oordelen naar de datum 1783 op het schilderij is het doek wellicht kort vóór zijn vertrek naar Parijs tot stand gekomen. In september 1783 reist de toen eenentwintig jarige Duvivier immers naar de Franse hoofdstad om…
Lees meer
Dit ovale borstbeeld van een man in driekwart weergegeven terwijl hij de toeschouwer frontaal aankijkt, is een vrij vroeg werk van Jean-Bernard Duvivier. Te oordelen naar de datum 1783 op het schilderij is het doek wellicht kort vóór zijn vertrek naar Parijs tot stand gekomen. In september 1783 reist de toen eenentwintig jarige Duvivier immers naar de Franse hoofdstad om er zich verder te vervolmaken in het atelier van zijn stadsgenoot Joseph Benoît Suvée.
Het fijn geschilderde mansportret geeft een goed voorbeeld van de Engels geïnspireerde herenmode tijdens de jaren tachtig van de 18de eeuw. Onder invloed van het sportieve karakter van de Engelse mode wordt in de kledij toen minder aandacht besteed aan kanten accessoires. Enkel in de das – en eventueel nog in de mouwboorden – wordt kant gedragen. In dit schilderij zien we de toepassing van een strook buitengewoon transparante kant - mogelijk Alençon-kant - met fijne, lichte motieven in de jabot op de borst van de geportretteerde. Verder draagt de man een flink bepoederde pruik waarvan het haar achteraan met een zijden lint in een staartje gebonden wordt en boven de oren in horizontale krullen opgerold.
Lees minder