Wanneer wordt een naakt lichaam pornografisch? Waar is de grens tussen de twee en wie trekt die? Wat is de rol van cultuur en religie als het gaat om naaktheid? Deze vragen worden onderzocht in Maryam Najd's nieuwe serie schilderijen "The Aesthetics of Sin". Het kunstwerk toont naakte lichamen die alleen door duisternis bedekt zijn. Ze zijn niet per se…
Lees meer
Wanneer wordt een naakt lichaam pornografisch? Waar is de grens tussen de twee en wie trekt die? Wat is de rol van cultuur en religie als het gaat om naaktheid? Deze vragen worden onderzocht in Maryam Najd's nieuwe serie schilderijen "The Aesthetics of Sin".
Het kunstwerk toont naakte lichamen die alleen door duisternis bedekt zijn. Ze zijn niet per se seksueel, maar ze kunnen als riskant worden ervaren. Hetzelfde geldt voor de duisternis - het kan tegelijkertijd als sensueel en censurerend worden gezien.
Dualiteit zoals deze komt vaak naar voren in Najd's werk. De reden hiervoor zijn de culturele contrasten die de kunstenaar te zien krijgt terwijl ze is opgegroeid in Iran en nu in België woont. Najd gebruikt haar kunst graag als een manier om de verschillen tussen oosterse en westerse werelden te verkennen.
(bron: https://www.belgianboutique.com/magazine/art/painter-maryam-najd-explores-limits-free-expression)
Lees minder