Naakte lopende man met een urne

Auteursrechtelijke bescherming niet bepaald

Kunstenaar / maker

Cristoforo (Il Pomarancio) Roncalli (tekenaar)

Datering

1567 - 1626

Periodes

16de eeuw, 17de eeuw

Collectie

Musea Brugge
De lopende jongen met urne is getekend in rood krijt, ook wel sanguine genaamd, op blauw papier. Het rechterbeen is verkort afgebeeld om de beweging van de figuur te accentueren; In deze tekening komt Roncalli duidelijk tot uiting als navolger van Michelangelo, maar is ook de invloed van Annibale Carracci te zien. De tekening is stilistisch in verband gebracht met…
Lees meer
De lopende jongen met urne is getekend in rood krijt, ook wel sanguine genaamd, op blauw papier. Het rechterbeen is verkort afgebeeld om de beweging van de figuur te accentueren; In deze tekening komt Roncalli duidelijk tot uiting als navolger van Michelangelo, maar is ook de invloed van Annibale Carracci te zien. De tekening is stilistisch in verband gebracht met de studie Gevallen engel van Roncalli in de Uffizi in Florence en met een blad met een Engel met een geopend boek (Parijs, Drouot 2001), tevens getekend in rood krijt op blauw papier. Roncalli was van Toscaanse komaf. Zijn bijnaam Il Pomarancio verwijst naar zijn geboorteplaats. De kunstenaar heeft vele opdrachten uitgevoerd voor openbare gebouwen in Italië, vooral in Rome. Hij maakte verschillende werken ter decoratie van kerken. Het is niet duidelijk met welk doel Roncalli deze tekening gemaakt heeft. Vermoedelijk houdt het blad verband met een particuliere opdracht voor een decoratief fresco in één van de paleizen in Rome. De tekening is in langdurig bruikleen van de Stichting Jean van Caloen (inv. nr. VCL 1898). Gebaseerd op: Pascal Ruys-Raquez in: tent. cat. De Giorgione à Tiepolo. Dessins Italiens du 15e au 18e siècle dans les collections privées et publiques de Belgique, Musée communal d’Ixelles, Brussel 1993, pp. 112-113. en Pascal Ruys-Raquez in: tent. cat. European Master Drawings Unveiled. Van der Goes, Michelangelo, Van Goyen, Fragonard and other masters from Belgian collections, Kunsthal Rotterdam 2002, pp. 192.
Lees minder

Meer over dit werk

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.