Voor zijn grafiek baseerde Ensor zich doorgaans op eigen tekeningen, of ontleende hij er bepaalde motieven aan. Voor zover bekend heeft Ensor echter weinig landschappen getekend. Gezien het relatief grote aantal landschapsetsen (ongeveer 20) lijkt het er dus op alsof de kunstenaar zich meteen met de etsplaat in de natuur heeft begeven. Wanneer hij in Brussel vertoefde, werkte Ensor in…
Lees meer
Voor zijn grafiek baseerde Ensor zich doorgaans op eigen tekeningen, of ontleende hij er bepaalde motieven aan. Voor zover bekend heeft Ensor echter weinig landschappen getekend. Gezien het relatief grote aantal landschapsetsen (ongeveer 20) lijkt het er dus op alsof de kunstenaar zich meteen met de etsplaat in de natuur heeft begeven. Wanneer hij in Brussel vertoefde, werkte Ensor in het Leopoldpark, nabij de woning van de familie Rousseau en in de gemeenten Watermaal-Bosvoorde en Groenendaal. Het Bosgezicht in Groenendaal ontstond als een zuivere studie van een bos. In de opeenvolgende staten introduceerde Ensor eerst een zittende man in het midden en vervolgens een staande man uiterst links en drie zittende vrouwenfiguren. Door al die bewerkingen heeft het landschap een heel ander karakter gekregen. De vergelijking van de eerste met de laatste staat illustreert hoe het picturale effect van de drogenaald met het wegslijten van de bramen, ten gevolge van de opeenvolgende drukken, afneemt.
Lees minder