De in de zestiende en zeventiende eeuw talrijk gekopieerde compositie gaat terug op Hugo van der Goes. Van die oorspronkelijke 'Bewening', geschilderd op doek, is nog slechts een fragment bewaard in Oxford, Christ Church College. Deze versie behoort door kwaliteit, coloriet en techniek duidelijk nog tot de vijftiende-eeuwse schilderstraditie, in een opvallend persoonlijke interpretatie. De irreële gouden achtergrond is vervangen…
Lees meer
De in de zestiende en zeventiende eeuw talrijk gekopieerde compositie gaat terug op Hugo van der Goes. Van die oorspronkelijke 'Bewening', geschilderd op doek, is nog slechts een fragment bewaard in Oxford, Christ Church College. Deze versie behoort door kwaliteit, coloriet en techniek duidelijk nog tot de vijftiende-eeuwse schilderstraditie, in een opvallend persoonlijke interpretatie. De irreële gouden achtergrond is vervangen door een helder landschap met op het middenplan rechts een rotspartij en een weg die naar een omwalde stad in de verte leidt. Te oordelen naar het ronde tempelgebouw is hier wellicht Jeruzalem afgebeeld. De figuren zijn sculpturaal gemodelleerd, de felgekleurde stoffen hebben metaalachtig glanzende plooien. In het blauw van Maria's mantel suggereert een stippeltechniek de densiteit van de stof. Dit alles verraadt erg uitgesproken de stijl van de Brugse Meester van de Lucialegende, wat bevestigd wordt door de bijzondere constructie van het paneel.
Lees minder