De schilder

Public Domain

Kunstenaar / maker

Ramah (schilder)

Datering

ca. 1922

Periode

20ste eeuw
Ramah, pseudoniem voor Henri Raemaekers, was een autodidact. Voor de Eerste Wereldoorlog onderging hij vooral de invloed van Rik Wouters. Vanaf 1916 ging Ramah zich meer toeleggen op een gestructureerde vormgeving, eerder dan op de kleur. Die benadering zien we bijvoorbeeld in De schilder, een van zijn meest voldragen werken uit de twintiger jaren. Het tafereel is gesitueerd in een…
Lees meer
Ramah, pseudoniem voor Henri Raemaekers, was een autodidact. Voor de Eerste Wereldoorlog onderging hij vooral de invloed van Rik Wouters. Vanaf 1916 ging Ramah zich meer toeleggen op een gestructureerde vormgeving, eerder dan op de kleur. Die benadering zien we bijvoorbeeld in De schilder, een van zijn meest voldragen werken uit de twintiger jaren. Het tafereel is gesitueerd in een zuiders landschap. Het toont een geschematiseerd zelfportret, omringd door toeschouwers. In 1919 had Ramah de schilder Paul Maes leren kennen. Samen ondernamen ze talrijke reizen, ondermeer naar Italië en Zuid-Frankrijk. Hoewel Ramah niet tot de groep van de Vlaams expressionisten behoorde, kreeg hij wel toegang tot ‘hun’ galerijen in Brussel; zo exposeerde hij herhaaldelijk in de galerie Le Centaure.
Lees minder

Meer over dit werk

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.