In het fin de siècle werden schilders en schrijvers aangetrokken door het verstilde karakter van de Vlaamse steden. Voor Gent was Albert Baertsoen de meest toonaangevende stadsschilder. Baertsoen schetste een melancholisch beeld van de kanalen, de monumenten, de industrie en de verpauperde wijken. Dooi in Gent is een goed voorbeeld van zijn ingetogen stijl: een donker en sober koloriet, een…
Lees meer
In het fin de siècle werden schilders en schrijvers aangetrokken door het verstilde karakter van de Vlaamse steden. Voor Gent was Albert Baertsoen de meest toonaangevende stadsschilder. Baertsoen schetste een melancholisch beeld van de kanalen, de monumenten, de industrie en de verpauperde wijken. Dooi in Gent is een goed voorbeeld van zijn ingetogen stijl: een donker en sober koloriet, een pasteuze techniek en een doordachte compositie. Het schilderij toont een zicht op de Lindelei, gezien vanuit Baertsoens woonhuis op de hoek van de Coupure. Het doek is onafgewerkt en de verdeling in rechte lijnen die diende om de compositie over te brengen van de voorbereidende tekening op dit werk, is nog zichtbaar.
Lees minder