In de periode 1886-1888 werkte Albert Baertsoen regelmatig in de Denderstreek en in de Scheldevallei. Hij was aangetrokken door landschapschilders als Isidoor Meyers en Jacques Rosseels die in deze regio actief waren. Aan hun werk ontleende Baertsoen een voorkeur voor verstilde landschappen, waarin het gedempte coloriet een sterke eenheid creëert. Hoewel het schilderij lange tijd bekend stond als een zicht…
Lees meer
In de periode 1886-1888 werkte Albert Baertsoen regelmatig in de Denderstreek en in de Scheldevallei. Hij was aangetrokken door landschapschilders als Isidoor Meyers en Jacques Rosseels die in deze regio actief waren. Aan hun werk ontleende Baertsoen een voorkeur voor verstilde landschappen, waarin het gedempte coloriet een sterke eenheid creëert. Hoewel het schilderij lange tijd bekend stond als een zicht op de Schelde, toont het in werkelijkheid de Dender, net voor de rivier Dendermonde binnenstroomt. Van die plek bestaat een postkaart Nels Brussel (serie 51 num. 10); Hippolyte Fierens-Gevaert titelde het in 1910: “FI.1887 Canal à Termonde”. Baertsoen realiseerde het op nauwelijks 21-jarige leeftijd. Het schilderij belandde in de verzameling van de Gentse verzamelaar Fernand Scribe, met wie Baertsoen rond die tijd bevriend raakte.
Lees minder