Victor Lagye behoorde tot de intieme vrienden van Henri Leys. Hij volgde diens opvatting over historieschilderkunst die een zo getrouw mogelijke weergave van de historische werkelijkheid voorstond. In dit tafereel, gesitueerd in een middeleeuws interieur, zien we op de schouw een haast letterlijke kopie van De bewening van Christus, het centrale paneel van het zogenaamde Altaarstuk van het schrijnwerkersambacht van…
Lees meer
Victor Lagye behoorde tot de intieme vrienden van Henri Leys. Hij volgde diens opvatting over historieschilderkunst die een zo getrouw mogelijke weergave van de historische werkelijkheid voorstond. In dit tafereel, gesitueerd in een middeleeuws interieur, zien we op de schouw een haast letterlijke kopie van De bewening van Christus, het centrale paneel van het zogenaamde Altaarstuk van het schrijnwerkersambacht van Quinten Massijs en op de wieg een Vlucht naar Egypte in de stijl van de Vlaamse Primitieven. Zo maakte Lagye ons duidelijk dat het hier gaat om een katholiek gezin. 1584 betekende het einde van de Calvinistische Republiek in Gent. De katholieke gebruiken, die voor de troebelen van 1577 in voege waren, werden opnieuw van kracht.
Lees minder