Academische studie naar sculptuur van de stervende slaaf, getekend door George Hanno in 1828. Hanno was afkomstig uit Brugge en maakte deze studie als leerling in de klas 'naar pleister' aan de Academie Brugge. Hij behaalde toen de tweede prijs van zijn klas. Jean-Baptiste van Maldeghem werd primus (SAB, Academie, nr. 90). Hanno tekende deze studie naar een afgietsel van…
Lees meer
Academische studie naar sculptuur van de stervende slaaf, getekend door George Hanno in 1828. Hanno was afkomstig uit Brugge en maakte deze studie als leerling in de klas 'naar pleister' aan de Academie Brugge. Hij behaalde toen de tweede prijs van zijn klas. Jean-Baptiste van Maldeghem werd primus (SAB, Academie, nr. 90). Hanno tekende deze studie naar een afgietsel van het marmeren beeldhouwwerk van de stervende slaaf (1513-1515) van Michelangelo. Het standbeeld is op deze studie voluit en frontaal weergegeven. Hanno tekende met zwart krijt of houtskool en voegde hoogsels in wit krijt toe. De aantekeningen op de studie tonen aan dat ze voor een wedstrijd werd gemaakt. De toegewezen letter 'S', waaronder Hanno anoniem tekende, staat linksboven op het verlijmde etiket. Daar zijn ook de academiestempel en gedateerde handtekening van directeur Jan-Robert Calloigne te zien. Dat Hanno tweede werd in de prijswedstrijd, werd onderaan (cf. 2) genoteerd. Nadien werden linksonder zijn naam, afkomst en de datering opgeschreven. Voor deze prijswedstrijd maakte hij vermoedelijk ook een tweede tekening. Helaas ging deze studie, vermoedelijk naar een buste van Niobe, verloren. Beide studies van primus Jean-Baptiste van Maldeghem bleven wel bewaard (0016.GRO0195.II; 0022.GRO0440.II).
Lees minder