Academische studie naar sculptuur van Apollo Belvedere, getekend door Sebastiaan Caneel in 1786. Caneel was toen leerling aan de academie Brugge in de klas naar 'plaester of bosse' (sculptuur) en nam deel aan de prijswedstrijd van dat jaar. Hij maakte twee studies naar sculptuur (afgietsels) en won de tweede prijs in zijn categorie (zie ook 0016.GRO0089.II). Het onderwerp van deze…
Lees meer
Academische studie naar sculptuur van Apollo Belvedere, getekend door Sebastiaan Caneel in 1786. Caneel was toen leerling aan de academie Brugge in de klas naar 'plaester of bosse' (sculptuur) en nam deel aan de prijswedstrijd van dat jaar. Hij maakte twee studies naar sculptuur (afgietsels) en won de tweede prijs in zijn categorie (zie ook 0016.GRO0089.II). Het onderwerp van deze studie is het beeldhouwwerk Apollo, bijgenaamd Belvedere. De jonge god Apollo is afgebeeld nadat hij met pijl en boog heeft geschoten, in profiel naar rechts. De pijlenkoker ligt naast de boomstronk waar hij tegenaan leunt in contrapost houding. Op de stronk kruipt een slang. Apollo draagt sandalen en heeft een chlamys kleed over zijn schouders gedrapeerd. Het gebruikte medium is zwart krijt of houtskool, met hoogsels in wit krijt. Er is een aangelijmde strook onderin met verderzetting van de tekening (voeten en pijlenkoker) en opschrift. Linksboven is de academiestempel geplaatst, net als de handtekeningen van secretaris Frans Vande Steene en directeur Paul de Cock. Het cijfer 2 in zwart krijt daaronder verwijst naar de behaalde tweede plaats in de rangschikking van de wedstrijd. Hier is ook het papieren etiket met de tekenletter (L) op de tekening gekleefd voor anonieme jurering. Onderaan rechts vermeldt het opschrift de naam van de leerling, zijn afkomst (Brugge) en het jaartal van de wedstrijd. In dezelfde wedstrijd won Franciscus Kinsoen de eerste prijs (0014.GRO0058.II).
Lees minder