Paul-Gustave van Hecke en zijn vrouw Norine De Schrijver

CC0

Kunstenaar / maker

Frits van den Berghe (schilder)

Datering

(1923)

Periode

20ste eeuw
Dit monumentale dubbelportret toont Paul-Gustave Van Hecke en zijn vrouw Norine De Schrijver in galakledij. Frits Van den Berghe schildert zijn beschermheer frontaal en dominant. Norine is zittend en in profiel weergegeven. Haar frêle figuur met ranke hals, het modieuze kapsel, opgemaakte gelaat en de stijlvolle jurk trekken de aandacht. Norine stond letterlijk en figuurlijk aan de zijde van haar…
Lees meer
Dit monumentale dubbelportret toont Paul-Gustave Van Hecke en zijn vrouw Norine De Schrijver in galakledij. Frits Van den Berghe schildert zijn beschermheer frontaal en dominant. Norine is zittend en in profiel weergegeven. Haar frêle figuur met ranke hals, het modieuze kapsel, opgemaakte gelaat en de stijlvolle jurk trekken de aandacht. Norine stond letterlijk en figuurlijk aan de zijde van haar echtgenoot. Met haar befaamde modehuis Maison Norine hield zij hem financieel overeind in tijden van bankroet. De logge maar vastberaden olifant, de listige fiere kat en de bevallige naakte vrouw op de achtergrond zijn een vingerwijzing naar de figuren op het voorplan. Achter het hoofd van de massieve figuur is nog een vaag motief. Is het een exotische plant of de staart van een walvis? Door de uitwerking van de achtergrond heeft het kunstwerk een schakelfunctie binnen het oeuvre van de kunstenaar. De hier nog realistische motieven kondigen de overgang aan van expressionisme naar surrealisme. Galeriehouder, literator, essayist en kunstmecenas Paul-Gustave Van Hecke heeft Frits Van den Berghe vanaf de jaren 1920 tot aan diens overlijden gesteund. Samen met Gustave De Smet werd hij in 1923 ‘huisbewaarder’ in Van Heckes villa Malpertuis in Afsnee, waar beiden gratis konden verblijven. Dankzij het maandloon dat ze van hun promotor kregen konden ze zonder financiële zorgen schilderen. Tijdens deze onbekommerde tijd vond de volle doorbraak naar het expressionisme plaats. Frits Van den Berghe schilderde er enkele van zijn beste werken. De internationale doorbraak van de Vlaamse expressionisten werd mogelijk gemaakt door André de Ridder en Paul-Gustave Van Hecke. In Brussel starten zij in 1920 de galerie Sélection en het gelijknamige tijdschrift. Dit dubbelportret uit 1924 is een goede illustratie van de stijl die de Brusselse galerie promootte: robuuste kracht in samenspraak met verfijning en elegantie. Of hoe kunstenaars die oorspronkelijk hun inspiratie vonden op het platteland zich plooiden naar de stedelijke elite, van wie het mecenaat onontbeerlijk was.
Lees minder

Meer over dit werk

Kenmerken
Kunstenaar / maker Frits van den Berghe VIAF RKD Wikidata
Type schilderij
Categorie schilderij
Materiaal
olieverf op doek
doek
Afmetingen 160,6 × 120,4 × 2,1 cm
Locatie In depot / in bruikleen
Objectnummer 3268
Beschrijving
Onderwerp portretten
Trefwoord slurfdieren Iconclass
Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.