De Carmagnole

Public Domain

Kunstenaar(s) / maker(s)

Otto Felsing (drukker)
,
Käthe Kollwitz (etser)

Datering

1901

Periode

20ste eeuw
Nadat Käthe Kollwitz het werk leerde kennen van Max Klinger, de vernieuwer van de Duitse prentkunst rond 1900, stopte ze met schilderen en wijdde zich aan de grafische kunst. Kollwitz interesseerde zich voor het leven en de ellende van de werkende klasse. Voor haar eerste sociale werken zocht ze haar inspiratie niet in de realiteit maar in de literatuur. Dat…
Lees meer
Nadat Käthe Kollwitz het werk leerde kennen van Max Klinger, de vernieuwer van de Duitse prentkunst rond 1900, stopte ze met schilderen en wijdde zich aan de grafische kunst. Kollwitz interesseerde zich voor het leven en de ellende van de werkende klasse. Voor haar eerste sociale werken zocht ze haar inspiratie niet in de realiteit maar in de literatuur. Dat is het geval voor de prent De carmagnole die de laatste pagina’s van Charles Dickens’ A Tale of Two Cities verbeeldt. De scène, die zich in de roman in Parijs afspeelt, verplaatste Kollwitz naar de Gängeviertel in Hamburg. Vrouwen met ontblote borsten die tijdens het Schrikbewind (1792-1794) bij de terechtstellingen assisteerden en die bekend staan als ‘les tricoteuses’, voeren op het ritme van tromgeroffel een teugelloze heksensabbat uit rond een guillotine. Kollwitz bracht hier de uitzinnige menigte op een bijna karikaturale manier in beeld. Haar benadering en de gebruikte techniek zijn verwant met Klingers visie die benadrukte dat het contrast van zwart en wit de kracht van de boodschap versterkt, in tegenstelling tot kleur die, hoewel ze dichter bij de realiteit aanleunt, de draagwijdte afzwakt.
Lees minder

Meer over dit werk

Kenmerken
Kunstenaar(s) / maker(s) Otto Felsing , Käthe Kollwitz VIAF RKD
Types ets AAT , sjabloon , drogenaald AAT , aquatint AAT
Categorie prenten AAT
Materiaal
ets, lijncliché, droge naald, zandaquatint en sjabloon in bruin ink top Japans papier
Japans papier AAT
Afmetingen 664 x 466 mm
Locatie In depot
Objectnummer 2009-AB

Schrijf je in voor de kunst- en erfgoednieuwsbrief van vlaamsekunstcollectie.be en artinflanders.be

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.