Interieur of Zittende vrouw bij het venster

Public Domain

Kunstenaar / maker

Gustave De Smet (linosnijder)

Datering

1918

Periode

20ste eeuw
Voor de kunst van het Duitse expressionisme was de houtsnede een even belangrijk uitdrukkingsmiddel als de schilderkunst. De techniek dwong kunstenaars tot een krachtige tekening zonder gevoelige nuanceringen, tot essentiële contrasten zonder kleurschakeringen. Vooral de leden van de kunstenaarsgroep Die Brücke – Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel en Karl Schmidt-Rottluff – ontwikkelden de techniek tot een autonoom expressiemiddel. Dit tekenblad…
Lees meer
Voor de kunst van het Duitse expressionisme was de houtsnede een even belangrijk uitdrukkingsmiddel als de schilderkunst. De techniek dwong kunstenaars tot een krachtige tekening zonder gevoelige nuanceringen, tot essentiële contrasten zonder kleurschakeringen. Vooral de leden van de kunstenaarsgroep Die Brücke – Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel en Karl Schmidt-Rottluff – ontwikkelden de techniek tot een autonoom expressiemiddel. Dit tekenblad van Frits Van den Berghe is ontstaan tijdens zijn ballingschap in Nederland tijdens Eerste Wereldoorlog en tonen de invloed van deze Duitse kunstenaars. In dergelijke bladen paste Van den Berghe hun vlakmatige opbouw toe. Naar hun voorbeeld verzaakte hij aan het perspectief en gaf hij de voorkeur aan een grafische directheid. Van den Berghe kende de Duitse voorbeelden uit tijdschriften zoals Der Sturm en Das Kunstblatt.
Lees minder

Meer over dit werk

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.