Naast symbolistisch werk schilderde Léon Frédéric in de eerste plaats realistische taferelen over het leven van eenvoudige mensen: arbeiders, daklozen en boeren. Hij was begaan met hun ellende, maar werd ook getroffen door de diepe religiositeit van de bejaarden op het platteland. Het begrafenismaal sluit inhoudelijk aan bij een reeks van vier schilderijen, De leeftijden van de boer (Koninklijke Musea…
Lees meer
Naast symbolistisch werk schilderde Léon Frédéric in de eerste plaats realistische taferelen over het leven van eenvoudige mensen: arbeiders, daklozen en boeren. Hij was begaan met hun ellende, maar werd ook getroffen door de diepe religiositeit van de bejaarden op het platteland. Het begrafenismaal sluit inhoudelijk aan bij een reeks van vier schilderijen, De leeftijden van de boer (Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel), waarin de kunstenaar de fysionomie van boeren bestudeerde. Opmerkelijk is hier het bleke gelaat van de oude vrouw aan het hoofdeinde van de lange tafel; die is nauwelijks uitgewerkt. Mogelijk suggereerde Frédéric hoe dicht zij zelf bij de dood stond. De man met gevouwen handen op de voorgrond links herinnert aan de schenkers in 15de-eeuwse altaarstukken. Het licht dat door de bomen schijnt en de gezichten van de boeren verlicht, verhoogt de spirituele sfeer.
Lees minder