Ensor, occasioneel modernist. Een onderzoek naar James Ensors artistieke en maatschappelijke opvattingen en de interpretatie van zijn kunst.

Er bestaat onder kunsthistorici geen volledige consensus over de betekenis van de begrippen modern, modernisme of moderniteit. Niettemin wordt "moderne kunst" doorgaans als verzamelnaam gebruikt voor de kunst van de 19e en 20e eeuw. Het blijkt evenwel niet eenvoudig om het gemeenschappelijk basiskenmerk van de kunst van dit tijdvak vast te stellen. De grondslagen van de theorie en de praktijk van de kunst van het ancien régime worden in ieder geval geleidelijk aan afgewezen. Het geloof in een universeel schoonheidsideaal, de klassieke hiërarchie van genres en de geijkte, rationele methodes om een objectieve natuurgetrouwe illusie weer te geven. Het afwijzen van een of meerdere elementen van de klassieke artistieke opvattingen gaat hand in hand met de typisch moderne drang naar originaliteit of vernieuwing. Beide houdingen liggen aan de basis van wat men weleens de ganzentocht van de stijlen doorheen de moderne kunst heeft genoemd.
James Ensor, James Ensor Peintre et Graveur, 1899
James Ensor, James Ensor Peintre et Graveur, 1899
James Ensor, Zelfportret, ca. 1883-1890, collectie KMSKA, inv. 2712/219 R°
James Ensor, Zelfportret, ca. 1883-1890, collectie KMSKA, inv. 2712/219 R° - beeld artinflanders.be, foto Hugo Maertens, publiek domein
Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.