De PID’s worden samengesteld op de volgende manier:
http://[domein]/collection/work/[type]/[identifier]
Het type kan 'id', 'data' of 'representation' zijn en de identifier is normaal gezien het objectnummer, dat licht aangepast is om tekens zoals punten te vervangen. KMSKA gebruikt gegenereerde identifiers in plaats van objectnummers.
Types:
Enkele voorbeelden:
http://museabrugge.be/collection/work/data/0000_GRO1561_I
http://mskgent.be/collection/work/id/1976-P
http://museabrugge.be/collection/work/representation/0000_GRO1280_I
http://mskgent.be/collection/work/data/1998-B-121
http://kmska.be/collection/work/id/gkg4gi
http://kmska.be/collection/work/data/gkg4gi
Een PID voor het VKC-record voor het eerste object hierboven zou er zo uitzien:
http://vlaamsekunstcollectie.be/collection/work/data/0000_GRO1561_I
Voor zowel het VKC-record als het Musea Brugge-record is de id PID dezelfde, namelijk:
http://museabrugge.be/collection/work/id/0000_GRO1561_I
Ja, met de PID toolkit, te vinden op GitHub: https://github.com/VlaamseKunstcollectie/pidtoolkit. Om dit te gebruiken heb je Python versie 3.9 of hoger en de Python library tldextract versie 3.1.2 of hoger nodig. Een configuratiebestand voor exports uit Adlib is ter beschikking bij de VKC. Vanuit Adlib moet je een CSV-bestand exporteren met de priref en het objectnummer. Eens de PID’s gegenereerd zijn kunnen deze door ErfgoedInzicht geïmporteerd worden in Adlib.
Om records zonder PID’s gemakkelijk op te zoeken in Adlib, gebruik in het geavanceerde zoekvenster de zoekterm digital_reference = "", dit zal je alle records tonen die geen PID’s hebben.
Je kan ook beroep doen op de VKC of een technische leverancier om deze PID’s te maken met de PID-toolkit.
Bij de VKC-partnermusea worden PID's ingevoerd in de velden in de sectie Digitale referenties, te vinden onder het tabblad Nummers | Relaties. De PID zelf wordt toegevoegd aan het veld Referentie, en het type PID in het veld Omschrijving. Deze velden zijn herhaalbaar, maak er dus een nieuwe instantie voor elk type PID.
CultURIze is een applicatie die het voor museummedewerkers eenvoudiger maakt om PID’s te linken met webpagina’s, bijvoorbeeld van een collectieluik. Je begint met een spreadsheet met kolommen voor de PID’s, het PID type, de URL waarnaar de PID moet doorverwijzen en of de URL actief is of niet. Deze kolommen dienen zoals in het voorbeeld hieronder genoemd te zijn:
PID |
document type |
URL |
enabled |
0000_GRO1561_I |
data |
https://collectie.museabrugge.be/collection/work/id/0000_gro1561_i |
1 |
0000_GRO1561_I |
representation |
https://collectie.museabrugge.be/collection/work/id/0000_gro1561_i |
1 |
0000_GRO1280_I |
data |
https://collectie.museabrugge.be/collection/work/id/0000_gro1280_i |
0 |
Voor informatie over hoe je met de CultURIze applicatie aan de slag kan gaan, kijk je best naar de GitHub wiki of neem contact op met Alina Saenko van meemoo.
De CultURIze-applicatie zet de spreadsheet om naar een configuratiebestand voor de server. Daarna laadt het dit bestand op in GitHub. Voor de VKC-partnermusea zijn er al GitHub repositories gemaakt:
Je logt in met je GitHub-account in CultURIze om het mogelijk te maken dat CultURIze het gemaakte serverconfiguratiebestand kan uploaden. Om de repositories hierboven te gebruiken moet een VKC-medewerker eerst je GitHub-account toevoegen als een outside collaborator van de Vlaamse Kunstcollectie-GitHub, met toegang tot de repository van je museum. Dit is nodig om CultURIze naar de repository te laten uploaden.
De CultURIze-backend-server wordt geïnstalleerd samen met de andere VKC-componenten (Datahub, Imagehub enz.). Hierna moet je aan de beheerder van je DNS-records het IP-adres en het domein doorgeven om een nieuwe DNS A-record te kunnen aanmaken. Je krijgt deze info ofwel van de VKC of van de technische leverancier die de VKC-componenten installeert. Je moet ook aan de beheerder van je website vragen om een redirect te maken van de PID naar het domein waar CultURIze te vinden is.
Elke nacht wordt het configuratiebestand uit GitHub gehaald, waardoor je nieuwe doorverwijzingen de volgende dag klaar voor gebruik zijn.
De beheerder van je DNS-records is door de VKC niet bekend. Waarschijnlijk is dit de dienst informatica van de stad of van je museum. Indien niet zal de dienst informatica je allicht kunnen doorverwijzen.
Je vraagt een nieuwe DNS A-record aan. Dit is een record dat de link maakt tussen een domeinnaam (bijv. culturize.museabrugge.be) en een IP-adres van een server (de plaats op het internet waar de inhoud te vinden is). Je moet zowel de nodige domeinnaam als het IP-adres ontvangen wanneer de VKC-componenten voor jou geïnstalleerd zijn. Je krijgt eventueel ook nog andere domeinnamen en IP-adressen tegelijkertijd voor andere componenten als deze ook geïnstalleerd worden. Dit zou er dan bijvoorbeeld zo uitzien:
Deze lijst geef je door aan de dienst informatica met de vraag om voor elk een nieuwe DNS A-record aan te maken.
Ook deze beheerder is niet door de VKC bekend. Normaal gezien is dit de firma die de website heeft gemaakt. Om te weten over welke website het gaat, kijk naar de domeinnaam in de PID:
http://museabrugge.be/collection/work/data/0000_GRO1561_I
http://mskgent.be/collection/work/id/1976-P
Je vraagt de websitebeheerder om een redirect te maken naar de domeinnaam van je CultURIze-backend (bijv. culturize.museabrugge.be). Deze redirect moet enkel de domeinnaam veranderen, de rest van de PID moet dezelfde blijven. Bovenstaande voorbeelden zouden er dan zo uitzien na de redirect:
http://culturize.museabrugge.be/collection/work/data/0000_GRO1561_I
http://culturize.mskgent.be/collection/work/id/1976-P
De exacte manier om deze redirect te maken hangt af van de technologieën die gebruikt worden voor je website. De VKC kan je dus geen configuratiebestand geven om door te geven aan je websitebeheerder. Het maken van redirects is evenwel een kerntaak van websitebeheerders, dus je beheerder zal zelf de nodige configuratiebestanden kunnen opstellen en implementeren op je website.
De gemakkelijkste manier om te checken of alles werkt is gewoon op een PID klikken. Land je op de juiste webpagina dan werkt alles. Indien niet ontbreekt er iets in de ketting. Een handige tool om te zien wat er achter de schermen gebeurt is https://redirectdetective.com. Je typt (of plakt) de PID in de zoekveld en kiest Display redirects in full. Dit zal je dan de ketting van redirects tonen. Als alles in orde is zou je zoiets moeten zien:
http://museabrugge.be/collection/work/data/0000_GRO1561_I ; (PID)
↓
http://culturize.museabrugge.be/collection/work/data/0000_GRO1561_I (CultURIze)
↓
https://collectie.museabrugge.be/collection/work/id/0000_GRO1561_I ; (Webpagina)
Eventueel zijn er andere redirects om bijvoorbeeld van http naar https te gaan, maar de drie belangrijke URL’s zoals hierboven zullen er zijn. Enkele mogelijke problemen en de oplossing daarvoor vind je in de tabel hieronder:
Probleem |
Oorzaak |
Oplossing |
De PID gaat naar een 404 Not Found fout |
De redirect naar de CultURIze-backend is niet (juist) gemaakt |
Controleer of de redirect goed gemaakt is door de websitebeheerder |
De CultURIze-URL gaat naar een 404 Not Found fout |
Er is geen doorverwijzing gegeven voor de PID |
Voeg de PID en de URL toe aan je spreadsheet en laadt dit via de CultURIze-applicatie op. Controleer de volgende dag of het nu werkt |
De CultURIze-URL is https i.p.v. http en geeft een 404 Not Found fout |
Secure HTTP is niet geconfigureerd voor je CultURIze-backend. Als dit wel geconfigureerd is, zie de rij hierboven over de CultURIze-URL |
Neem contact op met de VKC of technische leverancier of volg de oplossing in de rij hierboven |
De webpagina gaat naar een 404 Not Found fout |
Je hebt een webpagina in je spreadsheet ingevoegd die (nog) niet bestaat |
Voeg een andere webpagina toe, zet de kolom enabled op 0 of wacht tot er effectief een webpagina is |
Je krijgt in redirectdetective.com de melding “An unknown error or HTTP state has occured. This will be investigated.” |
Dit kan omdat de DNS A-record niet (juist) gemaakt is |
Controleer of de redirect goed gemaakt is door de DNS-beheerder. |
Voor andere problemen kan je altijd de VKC of een technische leverancier contacteren.