De Vlaming Karel Maes (° 1900, te Mol) was een van de kunstenaars, die na de Tweede Wereldoorlog resoluut koos voor de geometrische abstractie. In België stond die kunstopvatting bekend als de 'Gemeenschapskunst' of 'Zuivere Beelding'. De Vlaamse kunstenaar Jozef Peeters had beide termen in het leven geroepen. Voor de jaren twintig was Maes echter ook al actief als kunstenaar…
Lees meer
De Vlaming Karel Maes (° 1900, te Mol) was een van de kunstenaars, die na de Tweede Wereldoorlog resoluut koos voor de geometrische abstractie. In België stond die kunstopvatting bekend als de 'Gemeenschapskunst' of 'Zuivere Beelding'. De Vlaamse kunstenaar Jozef Peeters had beide termen in het leven geroepen.
Voor de jaren twintig was Maes echter ook al actief als kunstenaar. In deze periode schilderde hij neo-impressionistisch, fauvistisch en kubistisch werk, dat langzamerhand zal evolueren naar een mengeling van kubisme en futurisme, om in 1919 zuiver abstract te worden. (Voor die evolutie was onder andere de ontmoeting met Victor Servranckx, René Magritte en Pierre-Louis Flouquet in 1917 in de Brusselse academie van belang.) In 1919 vervaardigde Maes 'Personage', dat zich nu in de collectie van Mu.ZEE bevindt. Dat schilderij doet erg kubistisch aan; de figuur die het onderwerp vormt van het werk is door de kunstenaar in beeld gebracht aan de hand van kleurvlakken in de primaire en secundaire kleuren. Hoewel 1919 het jaar is waarin hij volledig overschakelde op de abstractie, heeft Maes dat nog niet helemaal gedaan bij het schilderden van 'Personage'; de menselijke figuur is nog duidelijk zichtbaar in de compositie.
Lees minder