Stadsgezicht of Gezicht op Amsterdam

Public Domain

Kunstenaar / maker

Gustave De Smet (schilder)

Datering

1918

Periode

20ste eeuw
In het expressionisme is de houtsnede een even belangrijk uitdrukkingsmiddel als de schilder- en beeldhouwkunst. De techniek dwingt de kunstenaar tot een krachtige tekening zonder gevoelige nuanceringen, tot essentiële contrasten zonder kleurschakeringen. Een aantal kunstenaars, zoals Jozef Cantré (1890-1957), Gustave De Smet (1877-1943) en Frits Van den Berghe (1883-1939) geven de voorkeur aan linoleum, een materiaal dat zich gemakkelijker laat…
Lees meer
In het expressionisme is de houtsnede een even belangrijk uitdrukkingsmiddel als de schilder- en beeldhouwkunst. De techniek dwingt de kunstenaar tot een krachtige tekening zonder gevoelige nuanceringen, tot essentiële contrasten zonder kleurschakeringen. Een aantal kunstenaars, zoals Jozef Cantré (1890-1957), Gustave De Smet (1877-1943) en Frits Van den Berghe (1883-1939) geven de voorkeur aan linoleum, een materiaal dat zich gemakkelijker laat bewerken. In hun vormgeving sluiten ze sterk aan bij het Duits expressionisme. De houtsneden en linosnedes van De Smet, negentien in totaal, zijn meestal gebaseerd op zijn eigen schilderijen.
Lees minder

Meer over dit werk

Schrijf je in voor de kunst- en erfgoednieuwsbrief van vlaamsekunstcollectie.be en artinflanders.be

Vlaamse Kunstcollectie - NL

Your browser doesn't meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the preferred browser.