Ensor was geen rasechte etser, en de knepen van het vak interesseerden hem minder dan bijvoorbeeld tijdgenoten zoals Félicien Rops en Armand Rassenfosse. Hij etste op een intuïtieve manier, het liefst op klein formaat. Wanneer hij met experimenten begon, was het resultaat meestal weinig overtuigend. In sommige gevallen verknoeide hij zelfs de plaat. De prent "Sterrenhemel boven het kerkhof" is…
Lees meer
Ensor was geen rasechte etser, en de knepen van het vak interesseerden hem minder dan bijvoorbeeld tijdgenoten zoals Félicien Rops en Armand Rassenfosse. Hij etste op een intuïtieve manier, het liefst op klein formaat. Wanneer hij met experimenten begon, was het resultaat meestal weinig overtuigend. In sommige gevallen verknoeide hij zelfs de plaat. De prent "Sterrenhemel boven het kerkhof" is hiervan een voorbeeld. De oorspronkelijke geëtste burleske figuren verdwenen door een te sterk ingebeten plaat, waarbij een soort sterrenhemel te voorschijn kwam. Daarop graveerde hij met drogenaald grafzerken op de voorgrond. In een brief aan Valère-Gille beschreef hij zijn etstechniek als volgt: "Het beroep van etser beheers ik helemaal niet. Ik teken en graveer netjes maar verder laat ik alles aan het toeval over. Ik ken niet alle kneepjes en handigheden van het inbijten, waardoor ik heel wat platen heb beschadigd en mijn ogen onnodig bedorven."
Lees minder