home
 

Johannes Stradanus (1523-1605) is geboren in Brugge en groeit uit tot een gerenommeerd kunstenaar aan het hof van de Medici in Florence tijdens de tweede helft van de zestiende eeuw. Hij vervaardigt als schilder grote altaarstukken voor de belangrijkste Florentijnse kerken. In de kerken van Santa Croce, Santissima Annunziata, Santa Maria Novella en Santo Spirito hangen nog steeds zijn monumentale religieuze panelen.

Stradanus’ talent als frescoschilder komt tot uiting in de muurschilderingen in het Palazzo Vecchio. Dit hertogelijke paleis wordt onder leiding van Giorgio Vasari volledig gedecoreerd met fresco’s volgens een uitgebreid en complex iconografisch programma. Stradanus levert een fundamentele bijdrage in de uitvoering ervan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zijn portret naast dat van Vasari is opgenomen op het plafond van de Salone dei Cinquecento, de majestueuze ontvangstzaal.

In al zijn schilderijen toont Stradanus een zekere ambiguïteit, waarbij hij balanceert tussen het Vlaamse realisme en de Italiaanse elegantie. Zo volgt hij tegelijkertijd de Vlaamse traditie van de narratieve kunst en de gemaniëreerde stijl van Giorgio Vasari, Francesco Salviati en Angelo Bronzino.

Het aantal overgeleverde schilderijen van Stradanus is beperkt, van zijn fresco’s en schilderijen zijn samen slechts een zestigtal werken bekend. Dit in grote tegenstelling tot zijn getekende en gegraveerde oeuvre. 606 tekeningen, 26 gravurereeksen en 82 losse prenten - samen goed voor 566 prenten – zijn tot op heden nog bekend en maken van Stradanus niet alleen in getal maar ook in creativiteit en inventiviteit een ongeëvenaarde ontwerper. De Nova Reperta is een van de bekendste en meest originele prentenserie ontworpen door Stradanus. De reeks gravures is door Stradanus gemaakt in opdracht van Luigi Alamanni, een Florentijns geleerde edelman, gegraveerd en uitgegeven door Philips Galle - met deelname van zijn zoon Theodoor en Jan Collaert.