home


Op 21 juni werd ‘Kanaal in Vlaanderen’, een absoluut van Théo Van Rysselberghe, in het buitenland verkocht aan een topprijs, een record voor Van Rysselberghe. Een ander werk van Van Rysselberghe ‘De vallei van de Samber’ werd, een dag later, op 22 juni, bij Sotheby’s Londen geveild. De stad Gent slaagde erin om dit werk aan te kopen voor 610.000 euro, ten voordele van het Museum voor Schone Kunsten Gent. . ‘De vallei van de Samber’ was destijds reeds in Gent te zien in de Van Rysselberghe retrospectieve tentoonstelling van 1983. Het werk is minder spectaculair dan ‘Kanaal in Vlaanderen’, maar het is niet minder belangrijk. ‘De vallei van de Samber’ is immers een van de eerste werken waarin de Gentse kunstenaar, naar het voorbeeld van Seurat, de stippeltechniek of het pointillisme ging toepassen op een landschap. De kunstenaar stelde dit werk tentoon bij de Brusselse avant-gardekring les Vingt in 1891.‘De vallei van de Samber’ bevond zich, zoals de meeste gepointilleerde werken van Van Rysselberghe, in het buitenland, meer bepaald in een privéverzameling in New York. Met deze aanwinst is dan ook een belangrijk werk van Van Rysselberghe naar zijn thuisland teruggekeerd. Het Museum voor Schone Kunsten is bijzonder opgetogen met deze aankoop. Het museum bezit verschillende werken van Théo Van Rysselberghe, waaronder twee topwerken: het vroege ‘Portret van Marguerite Van Mons’ en het latere ‘De lezing’. Tussen deze twee ontbrak in de collectie tot nog toe een voorbeeld waarin de kunstenaar de pointillistische stippeltechniek radicaal toepaste.