home
 

Creatieve proces

Voor het schilderij Het huwelijk van Angelica en Medoro wordt een hele reeks voorbereidende tekeningen van Ducq bewaard in het prentenkabinet van Musea Brugge. De hier geselecteerde bladen tonen twee belangrijke stadia binnen het creatieve proces van de kunstenaar. De allereerste stap is een snelle en summiere schets door graaf de Caylus de ’première pensée’ genoemd. Hierin zoekt de tekenaar naar de algemene structuur van de compositie. Deze wordt vaak uitgevoerd in houtskool, potlood of pen, gezien deze materialen het toelaten snel te werken. Een tweede fase zijn gedetailleerde studies van de verschillende onderdelen en figuren binnen de compositie. Het levend model wordt volgens de rol binnen het verhaal in verschillende poses bestudeerd. Dit resulteert bij Ducq in vele bladen met naakte figuren, waarbij voor eenzelfde personage varianten worden uitgeprobeerd. Hoewel de figuren in het uiteindelijke schilderij aangekleed zijn, wordt – net als in de Italiaanse renaissance – de voorkeur gegeven om hiervoor naakten te bestuderen.

 

De naaktstudie geeft de kunstenaar beter zicht op de goede positionering van de ledematen. Na deze aparte observatie van de naakten worden ze door Ducq samengebracht in een nieuwe compositietekening. Het valt op dat Ducq hierin de lichamen sterk geïdealiseerd weergeeft. De figuur van Medoro en de man die de geliefden in de echt verbindt, met brede schouders en smalle heupen, de rechte neus en lange gekrulde haren, sluiten sterk aan bij Griekse prototype. Dit sterk antiquiserend karakter staat in opmerkelijk contrast met het eindresultaat, gekend door een gravure, dat volledig ingebed ligt in de Troubadourstijl.